ANNONCE

De nyeste trends inden for vinverdenen

Der bliver ved med at være efterspørgsel på vin verden over. For der er flere og flere, der har opdaget skønheden i at kunne nyde et glas vin til maden eller foran sofaen. Men det skubber også vinproducenterne, fordi nogle af forbrugerne vil have nye typer vin, og samtidig bliver der skabt nye kulturer inden for forbrugerne. De unge vil have mere innovativ vin, og de ældre vil prøve vin fra andre regioner. Fra bæredygtig til alkoholfri vin, her er de nye trends.

Nye regioner 

Når vi i fremtiden kigger efter vin på hylderne, vil vi se flere vin fra nye vinlande. Mange har allerede søgt efter nye, billigere vine som følge af inflationen, men det er ikke tilfældigt, at vi pludselig ser de nye vine. Det skyldes delvist, at vejret bliver varmere, og derfor må vinproducenter se mod nye regioner. Derfor kommer vi måske til at serødvin fra mindre kendte vinregioner som Schweiz. 

Mere innovative vine

Vin er ikke længere en luksusvare for den ældre generation. Samtidig står vinmarkedet over for konkurrence fra spiritus, og den næste målgruppe bliver de unge. Derfor vil vi se flere vinproducenter forsøge at ramme den unge generation ved at innovere. Vi kommer blandt andet til at se producenter eksperimentere med at gøre vin mere tilgængeligt, så man har mulighed for at få leveret vinkasser hjem.

Mere naturvin

Naturvin har eksisteret længe. Herhjemme i Danmark er naturvin dog først blevet en større del af samtalen nu – blandt andet i København. Det har dog ry for at være en vin for en vis målgruppe. Derfor bliver den næste udfordring at kunne skabe samme popularitet blandt andre målgrupper, og derfor vil vi se mere naturvin på hylderne.

Mere alkoholfri vin

Selv om Danmark ofte bliver syndebuk for et højt alkoholforbrug, er der faktisk et faldende forbrug. Vi ser også alkoholfri øl vinde frem, og derfor kommer vi til at se det samme inden for vin. På globalt plan ser man, at flere forbrugere stadigt prioriterer vinen, men blot vælger en alkoholfri version i stedet. Derfor vil vi se mere alkoholfri vin, som skal kunne erstatte de velkendte vine.

Mere bæredygtighed

Som med mange andre industrier, begynder vinindustrien også at skulle se på bæredygtighed. Det handler også delvist om, at forbrugerne er begyndt at bekymre sig mere om pesticider og kemikalier. Verden over ser man derfor, at vindrikkere prioriterer at købe fra vinmærker, som har klare, bæredygtige værdier. Vin er blevet mere personligt, og derfor vil der også være større fokus på de mennesker, der har produceret vinen, og om det er sket under ordentlige vilkår. 

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på pinterest
Pinterest
Del på print
Print